Досвід



ВСТУП
Актуальність. Сім′я відіграє в житті людини важливе значення. Саме в сім′ї починається виховання  майбутньої людини, спілкування та пізнання нею світу. Сім′я – це особливий соціальний інститут, де людина знаходиться більшу частину свого життя. Закон України «Про освіту» (ст.55) визначає, що «виховання в сім’ї є першоосновою розвитку дитини як особистості» [1]. Тому родина займає одне з перших місць в житті кожної людини, і не має нічого більш дорожчого і значущого ніж сім′я.                                                                           Але просто створити сім′ю – недостатньо. Важливо зберегти теплі стосунки між усіма членами родини, дати дітям правильне виховання, створити такий простір, де б усі рідні відчували себе щасливими.  Сім′я повинна стати опорою і підтримкою для дитини. Немає нічого кращого ніж довірливі стосунки між членами родини, підтримка, корисні поради, допомога. Створити щасливу сім′ю – нелегке завдання, це кропітка праця батьків над собою, терпіння, мудрість і правильні рішення. На жаль, не у всіх сім′ях панує любов і порозуміння. Щороку ми спостерігаємо, що саме в нелегкі періоди для дитини (соціалізація в шкільній спільноті, підлітковий вік, вибір майбутньої професії) батьки починають з′ясовувати стосунки між собою, забуваючи про те, що саме від психологічного клімату в сім′ї залежить психічне й фізичне здоров′я їх дитини.  Щоб уникнути цієї проблеми необхідно просто усвідомлювати найважливіше значення сім’ї в нашому житті. Кожній людині потрібно розуміти, що ніхто і ніколи не буде любити і дорожити нею більше, ніж її рідні люди.                                                                                                                                                                 
Теоретична база досвіду. Цє нормативно-правові акти України: Концепція «Нова українська школа», закон України «Про освіту», закон України «Про загальну середню освіту», Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді, Методичні рекомендації щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах.  В основу досвіду покладено теоретичні розробки В.О. Сухомлинського, А.С. Макаренко,  соціально-педагогічна робота з батьками досліджували психологи:  Т. Андрєєв, О. Бодальов, О. Бондарчук, І. Гребенніков, І. Дубровіна, С. Ковальов. В українській науці та практиці змістовними є дослідження І.Д. Беха, Є. Бондаревської, О. Вишневського, О.Сухомлинської, Т.Кравченко, Т.Олексієнко, В. Пустовіт, О.Бойко.
Постановка проблеми. В Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді звертається увага на те, що «найважливішим пріоритетом національно-патріотичного виховання є формування ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації». І цьому сприяє «…комплексна системна і цілеспрямована діяльність органів державної влади, громадських організацій, сім’ї, освітніх закладів…» [2]. Найосвіченіша людина може стати найгіршим злочинцем, якщо не розуміє і не поділяє загальнолюдські цінності. Нова українська школа буде формувати ціннісні ставлення і судження, які служать базою для щасливого особистого життя та успішної взаємодії з суспільством. Знання та вміння, взаємопов’язані з ціннісними установками учня, формують його життєві компетентності, необхідні для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці. В основі педагогіки партнерства – спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнем і батьками. Учні, батьки та вчителі, об’єднані спільними цілями та прагненнями, є добровільними й зацікавленими спільниками, рівноправними учасниками освітнього процесу, відповідальними за результат. Школа має ініціювати нову, глибшу залученість родини до побудови освітньої траєкторії дитини. Діалог і багатостороння комунікація між учнями, учителями та батьками змінить односторонню авторитарну комунікацію вчитель – учень [3]. Також навчальні заклади мають проводити інформаційно-просвітницьку роботу з батьками, спрямовану на формування  толерантності, поваги до культури, історії, мови, звичаїв та традицій як українців так і представників різних національностей... Водночас необхідно активізувати співпрацю педагогічних колективів з органами учнівського  та батьківського самоврядування щодо формування у дітей та молоді  духовності, моральної культури, толерантної поведінки, уміння жити в громадянському суспільстві [4]. Тому створюючи на базі колегіуму осередок великої родини, педагогічний колектив виходить із переконань, що як окремо взяту родину об’єднує спільна мета, так і людський соціум теж прагне до єдиного – виховання майбутніх поколінь – громадян України. А найкращою формою виховання є особистий приклад батьків, учителів. Поєднання родинного виховання й шкільного, чітка й конструктивна робота батьківського комітету, педагогічної ради, благодійного фонду колегіуму, творча ініціатива, режисура навчально-виховного процесу сприятимуть створенню атмосфери співпраці й довіри, вдячності й взаємодопомоги [5]. Всі ці чинники призвели до формування нової проблемної теми, над якою почав працювати педагогічний колектив «Мала гуманітарна академія -  акмешкола співдружності учнів і дорослих», метою якої є створення сприятливих умов для інтеграції батьків у педагогічний процес колегіуму. Так виникла ідея Школи батьків майбутніх першокласників. Добре налагоджена й організована взаємодія родини й школи дасть змогу батькам усвідомити необхідність набуття нових знань для формування здорової і повноцінної особистості, а також безпосередньо спілкуватися з людьми, які допомагають стати їм справжніми батьками  [5].
Мета та завдання роботи. Метою даної роботи є узагальнення та представлення досвіду роботи щодо формування духовно-моральної основи щасливої сім′ї через викладання курсу «Сімейні цінності» для учнів, батьків, вчителів колегіуму. Завданнями роботи є: 1. Узагальнення досвіду роботи вчителя щодо викладання курсу «Сімейні цінності» в Запорізькому колегіумі «Мала гуманітарна академія»;
2. розробка та представлення технології викладання  курсу «Сімейні цінності» для учнів, вчителів, батьків;
3. поширення досвіду роботи та результатів викладання  курсу «Сімейні цінності» серед педагогічної спільноти міста Запоріжжя.
ОСНОВНА АНАЛІТИЧНА ЧАСТИНА.
Ідея викладати курс «Сімейні цінності» зародилася після перших результатів впровадження факультативу «Сімейні цінності» серед учнів 10-х класів, який почав викладатися в колегіумі з 2013 року. Незважаючи на те, що даний курс пропонувався з 8-9 класу, ми обрали 10-і класи. На наш погляд, дитина у 15-16 років має ряд серйозних причин, задумуючись над власним майбутнім. І серед майбутніх мрій обов′язково є зустріти кохання на все життя, власна сім′я, бажання мати дітей (з анкетування учнів). Також, обов′язковою умовою викладання курсу, на думку адміністрації, була умова – курс повинна викладати людина, яка є щасливою людиною, жінкою, мамою. Фактором, який сприяв професійному та компетентному викладанню курсу було науково-методичне забезпечення курсу [6; 7] та навчально-методичні семінари для вчителів, які були проведені Запорізьким обласним інститутом підвищення кваліфікації вчителів, Інформаційно-аналітичним методичним центром Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Запорізької міської ради та Міжнародною громадською організацією «Рада сімей України». 
Факультатив «Сімейні цінності» одразу ж набув популярності серед старшокласників колегіуму. В кінці першого року викладання, при опитуванні, учні відмічали про необхідність і корисність такого курсу, бо вивчаючи двадцять різних предметів і отримуючи різноманітні знання у старшій школі, найголовнішому – як створити щасливу сім′ю – ніхто не навчає (Додаток 1). Учні 10-х класів відмічали, що стали краще розуміти своїх батьків,  поліпшили відносини з членами своєї родини, багато порад, рекомендацій  та знання, набуті на уроках курсу, знадобляться їм у майбутньому житті. В рекомендаціях адміністрації колегіуму, старшокласники радили проводити такі  заняття з батьками, щоб і батьки вчилися їх ліпше розуміти та покращили своє сімейне життя.  
Курс «Сімейні цінності» дуже багатогранний і є абсолютним простором для професійної фантазії та компетентності вчителя. Теми занять курсу побудовані таким чином, що у вчителя є змога використовувати різноманітні інтерактивні методи навчання (бесіди, диспути, дискусії, ділові і рольові ігри, інше), різні форми роботи - індивідуальну, парну і групову роботу учнів, залучати цікавих для старшокласників людей, формувати інтерес до  літератури з сімейно-родинного виховання. Для того, щоб зробити заняття цікавими, підвищити рівень мотивації учнів до відвідування даного факультативу вчителем були створені презентації та підібрані цікаві уривки з фільмів для обговорення ситуацій до кожного уроку (Додаток 4, додаток 5, додаток 6).  Перші результати викладання курсу «Сімейні цінності» були настільки вражаючими, що  були представлені на І міській науково-практичній конференції з сімейно-родинного виховання, яка проводилася Департаментом освіти і науки Запорізької міської ради у травні 2016 року.
У 2015/2016 навчальному році колегіум «Мала гуманітарна академія» розпочав роботу над новою проблемною темою «Мала гуманітарна академія -  акмешкола співдружності учнів і дорослих», метою якої є створення сприятливих умов для інтеграції батьків у педагогічний процес колегіуму.   При складанні плану роботи над проблемною темою було вирішено досвід, який накопичився при викладанні курсу «Сімейні цінності» для учнів 10-х класів, поширити на такі категорії учасників навчально-виховного процесу, як вчителі та батьки. Були сплановані заняття з вчителями школи, класними керівниками, а через них з батьками учнів колегіуму та батьками майбутніх першокласників. Коли батьки приводять майбутніх першокласників до школи, вони повинні розуміти, що тепер на дитину впливає не тільки родинне виховання, а й шкільне. І шкільна, і сімейна сфери не існують ізольовано в житті дитини, яка, приходячи до школи, репрезентує світ своєї родини, умови життя, спектр соціальних взаємин, звички, манери поведінки, зрештою, рівень інтелекту. Школа завжди прагнула до взаємодії з сім'єю. Це знаходило своє відображення в корекції сімейного виховання, у педагогічній просвіті батьків, у безкінечному обговоренні з батьками навчання і поведінки їх дітей, у викликах батьків до школи тощо. Сім'я і школа — потенційні природні партнери у вихованні дітей, часто виявляються реальними супротивниками, а поміж ними постає дитина, яка вимушена пристосовуватися, лицемірити, що  призводить до трансформації поведінки. На успішну адаптацію та розвиток дитини помітно впливає зацікавленість батьків шкільним життям. У багатьох сім'ях не вважають за необхідне звертатися до педагогів з приводу проблем, які виникають  у вихованні  дітей, але ж саме в школі вони можуть отримати кваліфіковану допомогу і корисні поради.
Тому педагогічний колектив колегіуму ставить своїм завданням дати батькам глибокі знання з питань виховання дитини. І розпочинати таку роботу треба ще до приходу дитини у школу, у Школі майбутнього першокласника. Саме осмислення системи цінностей сім′ї, мотивів і принципів її створення, функціонування і розвитку, а також прийняття значимості сім′ї як соціального інституту життєдіяльності людини допоможе батькам підготувати до школи як свою дитину, так і родину та гармонійно співіснувати зі шкільною спільнотою. Створення і збереження щасливої сім′ї, простору любові для дитини, взаємостосунки між чоловіком і жінкою, будування взаємовідносин з дитиною на основі любові, гідності, відвертості, поваги, підтримка і супровід дитини під час її шкільного життя – це найголовніші завдання батьків, які привели свою дитину до школи. Як побудувати щасливу сім′ю, що таке сімейне виховання, сімейні цінності, як зберегти гармонійні стосунки у шлюбі, як створити для дитини простір любові – ці питання є базовими у курсі «Сімейні цінності».
            Метою курсу є усвідомлення батьками  значущості сім’ї, визначення ціннісної системи сім’ї, вивчення родинних цінностей, подружніх і батьківсько-дитячих взаємин, підготовка батьків першокласників до майбутнього шкільного життя. Програма занять для вчителів та батьків [8] була створена на основі курсу «Сімейні цінності» за програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, рекомендованою Міністерством освіти  і науки, молоді та спорту України, Національною Академією педагогічних наук України, Інститутом проблем виховання НАПН України [9] та враховувала запити батьків за результатами вступного анкетування. (Додаток 2).
            Заняття з батьками побудовані по дві години і направлені не тільки на засвоєння теоретичних знань, а й на вирішення різноманітних проблем в сім′ї, отримання навичок толерантної поведінки, побудови партнерських стосунків між подружжям, безконфліктне існування у сімейній спільноті (Додаток 7, додаток 8, додаток 9, додаток 10, додаток 11, додаток 12). Заняття носять інтерактивний характер і направлені на розвиток партнерських відносин з вчителями. Батьки і вчителі повинні стати партнерами, активними співучасникам творчого процесу виховання учнів. Тільки спільними зусиллями можна створити умови для розвитку та виховання дитини, допомогти їй у набутті необхідного соціального досвіду. Родинне виховання тільки тоді ефективне, коли батьки разом з учителями володіють сучасними педагогічними знаннями й уміннями, застосовують їх практично. Підсумки першого року роботи з батьками та вчителями колегіуму були підведені під час круглого столу «Мала гуманітарна академія - акмешкола співдружності дітей і дорослих: досвід і перспективи», де брали участь педагогічні працівники м. Запоріжжя та міжнародної громадської організації «Рада сімей України» (травень 2016р.) (Додаток 13).
Виховання дітей у сім'ї є першоосновою розвитку дитини як особистості. Духовний вплив батьківського дому на формування особистості створюється завдяки щирій материнській ласці,  любові батька, домашньому теплу, піклуванню, затишку і захисту, родинній злагоді. В. Сухомлинський вважав, що сім'я — «джерело, водами якого живиться повноводна річка нашої держави». Саме щаслива сім′я дає можливість всім членам родини свідомо розвиватися, бути гармонійними, самодостатніми, реалізованими в суспільстві, і просто щасливими!
Результативність впровадження досвіду.
1. Результати анкетування учнів 10-х класів. «Чи вважаєте ви доцільним викладання курсу «Сімейні цінності» в середній школі?» 100% опитуваних дали стверджувальні відповіді.  «Чи вплинуло вивчення даного курсу на вас або ваші сімейні відносини, яким чином?» учні відповіли: «Завдяки цікавим порадам покращилися відносини з рідними; стала краще розуміти себе і батьків; навчився легше вирішувати конфлікти у сім’ї; більше розумію значення сім’ї в моєму житті; допоміг зрозуміти усю складність сімейного життя та важливість взаємоповаги і розуміння в сім’ї; я почав розповідати про заняття батькам і вони стали краще мене розуміти».
2. За результатами опитування батьків майбутніх першокласників після курсу  занять «Сімейні цінності» (Додаток 3) 100% опитуваних відповіли, що вважають доцільним викладання курсу «Сімейні цінності» для батьків майбутніх першокласників. На питання  «Чи вплинуло вивчення даного курсу на Вас або Ваші сімейні відносини, яким чином?» відповіді були такі:  «більше стала розуміти свого чоловіка; побачила свої помилки, що зруйнували першу сім’ю; багато тем обговорюємо всією сім’єю і це дуже зближує; стала більш терплячою до чоловіка та чуйнішою до дітей».
3. 100% опитуваних батьків стверджували, що хотіли б аби їх діти вивчали даний курс, бо вважають, що «це об’єднує родину; курс допоможе дітям усвідомлено створити у майбутньому свою сім’ю; хочуть, щоб їхня дитина мала правильний погляд на сімейні цінності; такий курс треба викладати в усіх школах України, щоб діти замислювалися вступаючи до шлюбу».
Репрезентація досвіду. Досвід був репрезентований:
1.         На рівні колегіуму розробки всіх занять були представлені на семінарах, що проводилися для вчителів школи за планом роботи над проблемною темою у 2015/2016, 2016/2017, 2017/2018 н.р.
2.         На рівні м. Запоріжжя перші результати досвіду були представлені у виступі Синьогіної О.В. на І міській науково-практичній конференції з сімейно-родинного виховання, яка проводилася департаментом освіти і науки Запорізької міської ради у травні 2016 року. Підсумки першого року роботи з батьками були підведені під час круглого столу «Мала гуманітарна академія - акмешкола співдружності дітей і дорослих: досвід і перспективи», де брали участь педагогічні працівники м. Запоріжжя та міжнародної громадської організації «Рада сімей України» (травень 2016р.). Досвід та наробки вчителя пропагувалися Синьогіною О.В. протягом 2016/2017н.р. на навчальних семінарах з курсу «Сімейні цінності» для вчителів м.Запоріжжя.
3.         На рівні України у практичних посібниках:
          Запорізький колегіум «Мала гуманітарна академія» - акмешкола співдружності дітей і дорослих: практичн. посіб./ред..колегія: Овдієнко Л.К., Левчишена О.М., Синьогіна О.В. –Запоріжжя: Видавництво комунального вищого навчального закладу «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради, 2017. [9]
          Запорізький колегіум «Мала гуманітарна академія» - акмешкола співдружності дітей і дорослих: практичн. посіб./ред..колегія: Овдієнко Л.К., Левчишена О.М. та ін. –Частина ІІ. - Запоріжжя: Видавництво Хортицької національної академії, 2017. [10]
ВИСНОВКИ.
Курс «Сімейні цінності» був запроваджений у Запорізькому колегіумі «Мала гуманітарна академія» у 2013 році для учнів 10-х класів. Поштовхом стало введення даного курсу у навчальних закладах міста Запоріжжя та реалізація у колегіумі програми «Школа і сім’я».
Чому для 10-х класів? Бо це свідомий відбір учнями факультативів, готовність  старшокласників до створення сім’ї у майбутньому (100% опитуваних учнів бажають мати щасливу сім’ю у майбутньому), зацікавленість учнів 10-х класів у отриманні  знань про сімейні відносини (перші романтичні стосунки, розвиток ґендерних відносин десятикласників), можливості Робочого навчального плану.
До навчально-методичного комплексу  викладання курсу «Сімейні цінності» входять: 1)  комплекс навчальних програм сімейного виховання «Сімейні цінності», робочий зошит учня, матеріали навчальних семінарів МГО «Ради сімей України»,
2) матеріали, розроблені вчителем: навчальні презентації з кожної теми, відеоматеріали до кожної теми, матеріали практичних робіт з кожної теми (всі матеріали розміщені на блозі  http:// pravoznavstvo-zp.blogspot.com). Програма курсу дає можливості вчителю використовувати інтерактивні методи навчання, елементи різноманітних освітніх технологій, психологічні тести, практичні заняття, рольові і ділові ігри, що значно підвищує інтерес учнів до даного курсу.
Працюючи над проблемною темою школи «Мала гуманітарна академія – акмешкола співдружності дітей і дорослих» у 2015/2016 н.р. в межах програми «Школи для батьків»  був запроваджений курс «Сімейні цінності» для батьків майбутніх першокласників: розроблена Програма занять на основі програми МОН; підготовлені навчальні презентації, відеоматеріали, практичні роботи. Даний курс сприяє формуванню духовно-моральної основи щасливої сім′ї, допомагає батькам оволодіти сучасними методиками сімейно-родинного виховання, підготуватися разом з дітьми до плідного і результативного партнерства родини із школою. Результати досвіду роботи над даною проблемою представлені у двох навчально-методичних посібниках і може бути використаний адміністрацією, вчителями та класними керівниками закладів освіти.


















СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.      Закон України «Про освіту» http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
2.      Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді. http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/4068
3.      Концепція «Нова українська школа»  http:// svita.ua/doc/files/news/520/52062/new-school.pdf
4.      Методичні рекомендації щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах. Додаток до Наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 р. № 641
5.      Програма проведення роботи за проблемною темою «Мала гуманітарна академія -  акмешкола співдружності учнів і дорослих» на базі Запорізького колегіуму «Мала гуманітарна академія» //Запорізький колегіум «Мала гуманітарна академія»- акмешкола співдружності дітей і дорослих: практичн. посіб./ред. колегія: Овдієнко Л.К., Левчишена О.М., Синьогіна О.В. –Запоріжжя: Видавництво комунального вищого навчального закладу «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради, 2017. С. 7-14
6.      Сімейні цінності: навчально-методичний посібник до навчальної програми «Сімейні цінності» (35 годин) [для педагогічних працівників]/В.І.Пріт, З.В. Охрименко, Л.В. Корецька / видання третє, доповнене з додатком. – Івано-Франківськ:НАІП, 2016. – 284с.
7.      Сімейні цінності: робочий зошит до навчальної програми «Сімейні цінності» (35 годин) / уклад. О.О. Барліт, І.О. Назаренко, В.І. Пріт; за заг.ред Н.В.Ємельяненко. – Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2015. – 164с.
8.      Програма занять школи для батьків майбутніх першокласників//Запорізький колегіум «Мала гуманітарна академія»- акмешкола співдружності дітей і дорослих: практичн. посіб./ред. колегія: Овдієнко Л.К., Левчишена О.М., Синьогіна О.В. –Запоріжжя: Видавництво комунального вищого навчального закладу «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради, 2017. С. 132-133
9.      Сімейні цінності: комплекс програм сімейного виховання (9,17,35,70 годин)[для 8-9 класів]/ [О.В. Мельник (кер.авт.кол), Т.В. Кравченко, Л.В. Канішевська, Г.Г. Ковганич, В.І. Кириченко, Л.В. Корецька, В.І. Пріт].- Івано-Франковськ:НАІР, 2016.-48с.
10.  Запорізький колегіум «Мала гуманітарна академія»- акмешкола співдружності дітей і дорослих: практичн. посіб./ред..колегія: Овдієнко Л.К., Левчишена О.М. та ін. –Частина ІІ. - Запоріжжя:Видавництво Хортицької національної академії, 2017.






Немає коментарів:

Дописати коментар